Interdisciplinary Sport Science

In the realm of academia, sports science is generally characterized as an interdisciplinary approach to practice-relevant problems. However, the exact definition and implementation of such interdisciplinarity in sport is still debated. Therefore, we have responded to this debate by positioning ourselves through various contributions. Following the work of Marr (1982), we first distinguished scientific levels of explanation: the physical level of biomechanics, the implementational level of sports biology, and the functional level of sports motor control (see video). From this perspective, we approach interdisciplinarity not as a "blending of levels", but as the consideration of conditions at each level as constraints for one's own theoretical developments (Hossner, 2005, 2008; for sports didactics: Hossner, 2015a). Therefore, sport science (sub-) disciplines should first and foremost explicate their basic assumptions. We have substantiated this postulation both in detailed peer discussions (Schürmann & Hossner, 2012) and in providing perspectives for motor-behavior research (Hossner, 2015b) in the course of the project "Reflexive Sports Science" (Alkemeyer et al., 2015). Recently, we have extended this approach to the distinction between behavioural and cultural conceptualizations of sport movements (Hossner, 2024).

Selected Publications:

Hossner, E.-J. (2005). Horizontale und vertikale Vernetzung in der Sportmotorik. In H. Gabler, U. Göhner & F. Schiebl (Hrsg.), Zur Vernetzung von Forschung und Lehre in Biomechanik, Sportmotorik und Trainingswissenschaft (S. 53–62). Czwalina.

Hossner, E.-J. (2008). Tendenzen in der Motorikforschung und Ebenen der wissenschaftlichen Erklärung: Ein bewegungswissenschaftlicher Beitrag zur Standardisierungsdebatte. In E. Franke (Hrsg.), Erfahrungsbasierte Bildung im Spiegel der Standardisierungsdebatte (S. 145–162). Schneider.

Hossner, E.-J. (2015a). Motorikwissenschaft, Sportdidaktik und die Bewegung zum Selbst. In J. Bietz, R. Laging & M. Pott-Klindworth (Hrsg.), Didaktische Grundlagen des Lehrens und Lernens von Bewegungen – bewegungswissenschaftliche und sportpädagogische Bezüge (S. 65–82). Schneider.

Hossner, E.-J. (2015b). Sportmotorik: Präsuppositionen, Paradigmen, Perspektivierungen. In S. Körner & V. Schürmann (Hrsg.), Reflexive Sportwissenschaft. Konzepte und Fallanalysen (S. 99-113). Lehmanns Media.

Hossner, E.-J. (2024). Sportliche Bewegung zwischen Verhaltens- und Kulturwissenschaft: von Perspektivität, Vorannahmen, Randbedingungen und intertheoretischen Bändern. Sport und Gesellschaft, 21(2), 167-192. https://doi.org/10.1515/sug-2024-2012

Schürmann, V. & Hossner, E.-J. (2012). Interdisziplinäre Sportwissenschaft: Vom Umgang mit Perspektivität. Spectrum der Sportwissenschaften, 24(1), 41–52.

Literature:

Alkemeyer, T., Bietz, J., Bockrath, F., Körner, S. & Schürmann, V. (Hrsg.) (2015–). Reihe «Reflexive Sportwissenschaft». Lehmanns Media. www.lehmanns.de/listing/4393-reflexive-sportwissenschaft

Marr, D. (1982). Vision. Freeman.